Gezonde tussendoortjes

img_9326_25525231694_oEet- en tussendoortjesafspraken

  1. In de kleine pauze en tussen de middag mogen alleen groente, fruit,  brood en ‘gezonde’ tussendoortjes genuttigd worden;
  2. De kinderen drinken géén energy drank en koolzuurhoudende dranken;
  3. Ouders geven de kinderen mee wat ze denken op te kunnen en wat niet opgegeten wordt gaat mee terug naar huis;
  4. In principe mogen kinderen alles trakteren. Wij stellen het echter op prijs wanneer er zoveel als mogelijk gezond wordt getrakteerd. Op onze website hebben we een aantal ideeën van  gezonde traktaties gezet;
  5. Leerkrachten stimuleren de naleving van de afspraken.

 Adviezen ten aanzien van tussendoortjes

  1. Geef uw kind iets mee wat niet te groot is. (Het is belangrijk dat kinderen iets eten en drinken om tot aan de lunch goed geconcentreerd te kunnen werken. Maar een pauzehapje is niet bedoeld als maaltijd;
  2. Geef uw kind iets mee waarin niet te veel calorieën zitten;
  3. Geef één Evergreen of  iets dergelijks mee i.p.v. een pakje waar er meerdere in zitten;
  4. Geef uw kind minimaal één of twee dagen per week fruit mee als tussendoortje.

Hieronder staan enkele voorbeelden van tussendoortjes.

Koek

Rijstwafel, 1 stuk, 20 kilocalorieën
Snack a Jack, 1 stuk, 20 kilocalorieën
Biscuitje, 1 stuk, 20 kilocalorieën
Volkorenbiscuitje, 1 stuk, 45 kilocalorieën
Sultana naturel, 1 stuk, 55 kilocalorieën
Ontbijtkoek, 1 plak, 55 kilocalorieën
Fruit, 1 stuk, 60 kilocalorieën
Evergreen, 1 koek, 75 kilocalorieën
Energiereep met muesli, 1 stuk, 105 kilocalorieën

Nog meer suggesties van gezonde tussendoortjes vindt u op: www.gezondtrakteren.nl, www.voedingscentrum.nl, www.genysoeteman.nl